’s Werelds meest vooraanstaande experts op het gebied van vergelijkende godsdienstwetenschappen, geschiedenis van religie, religieuze studies en sociologie zijn het er over eens dat Scientology een wereldreligie is. Vanwege hun interesse in belangrijke en opkomende religies in de wereld, hebben vooraanstaande geleerden vele studies, meningen en geschriften gepubliceerd die Scientology testen aan de hand van een lijst van normen voor wereldreligies, waarmee zij iedere religie beoordelen. Hoewel deze experts en geleerden vanuit hun eigen unieke, culturele achtergrond en analysemethoden te werk gaan, zijn zij allemaal onafhankelijk tot de conclusie gekomen dat Scientology de vereiste elementen en kenmerken bezit van een bonafide religie.
Er is objectief onderzoek uitgevoerd over dit onderwerp door meer dan honderd experts, waaronder de belangrijkste en meest geprezen geleerden van gerelateerde disciplines.
Miljoenen scientologen geloven oprecht in en hebben ervoor gekozen om de principes en praktijken van de religie te gebruiken. Voor ieder van hen is Scientology hun ware religie en zij voorziet hen in hun diepste geestelijke behoeften. Dit is de meest belangrijke test van elke religie. Maar ook als men op secundaire bronnen vertrouwt, bestaat er geen ware religieuze expert die Scientology niet als religie erkent.
Scientology, Sociale Wetenschappen en de Definitie van Religie
door James A.Beckford, hoogleraar in de Sociologie, Universiteit van Warwick, Engeland
Sociale Verandering en Nieuwe Religieuze Bewegingen
door Bryan R. Wilson,
Emeritus Fellow in de sociologie, Universiteit van Oxford
De Scientology Kerk
door Juha Pentikäinen, Marja Pentikäinen, Universiteit van Helsinki, Finland
Een Vergelijking van Scientology met Andere Religies
door Fumio Sawada, Achtste sleutelbewaarder van Yu-itsu Shinto, de oudste religie in Japan: Voorzitter, Ahlut-Bait Centrum
De Religieuze Aard van Scientology
door Geoffrey Parrinder, Ph.D., Emeritus Professor vergelijkende religiestudies, Universiteit van Londen
Religieuze Filosofie, Religie en Kerk
door G.C. Oosthuizen, hoogleraar in de Wetenschap van Religie, Universiteit van Durban-Westville, Natal,
Scientology: Een Nieuwe Religie
door M. Darrol Bryant, Departement van Religieuze Studies, Renison College, Universiteit van Waterloo, Ontario, Canada
Afvalligen en Nieuwe Religieuze Bewegingen
door Bryan R. Wilson,
Emeritus Fellow in de sociologie, Universiteit van Oxford
Scientology: Een Analyse en Vergelijking van haar Religieuze Systemen en Doctrines
door Bryan R. Wilson,
Emeritus Fellow in de sociologie, Universiteit van Oxford
De Betrouwbaarheid van Getuigenissen van Apostaten over Nieuwe Religieuze Bewegingen
door Lonnie D. Kliever, Ph.D., Hoogleraar godsdienstwetenschappen
De Sea Organization en haar Rol binnen de Scientology Kerk
door Frank K. Flinn Ph.D. adjunct-hoogleraar in religieuze studies
Korte Analyse van de Religieuze Aard van Scientology
door J. Gordon Melton, Baylor Universiteit, Samuel Hill, Gary Bouma, Irving Hexham
De Kerkelijke Diensten van de Scientology Kerk
door Bryan R. Wilson,
Emeritus Fellow in de sociologie, Universiteit van Oxford
Is Scientology een Religie?
door Alan W. Black, Buitengewoon Hoogleraar in de Sociologie, Universiteit van New England, Armidale, New South Wales, Australië
Is Scientology een Religie?
door Dean M. Kelley, Nationale Raad van Kerken
Religieuze Tolerantie & Religieuze Diversiteit
door Bryan R. Wilson,
Emeritus Fellow in de sociologie, Universiteit van Oxford
Scientology: Een Religie in Zuid-Afrika
door David Chidester, Professor in Godsdienstwetenschappen, Universiteit van Kaapstad, Zuid-Afrika
Scientology: Een Ware Religie
door Urbano Alonso Galan, Doctor in de Filosofie en in de Theologie, Gregoriaanse Universiteit van Rome
Scientology: Een vorm van Spirituale Zelfidentificatie
door Michael Sivertsev, Academie van Wetenschappen in Moskou
Scientology: Een Belijdende Gemeenschap
door Lonnie D. Kliever, Southern Methodist Universiteit
Scientology en Moderne Definities van Religie in de Sociale Wetenschappen
door Alejandro Frigerio, hoogleraar Sociologie, Katholieke Universiteit van Argentinië, Buenos Aires
Scientology en de Islam: Een Verkenning naar Overeenkomsten
door Fumio Sawada, de achtste sleutelbewaarder van Yu-itsu Shinto, de oudste religie in Japan; Voorzitter, Ahlut-Bait Centrum
Scientology en Religie
door Christian Vonck, rector, Faculteit voor vergelijkende religieuze studies, Antwerpen, België
Scientology: Een Vergelijking van Religies uit het Oosten en het Westen
door Per-Arne Berglie, hoogleraar in de Geschiedenis van religie, Universiteit van Stockholm
Scientology: Haar Natuurfilosofie, Antropologie, Ethieksysteem en Methodologieën
door Régis Dericquebourg, hoogleraar in de Sociologie van Religie, Universiteit van Lille III, Frankrijk.
Scientology: Haar Historische Morfologische Structuur
door Dario Sabbatucci, hoogleraar in de Geschiedenis van Religies, Universiteit van Rome, Italië
Scientology: Haar Ware Aard
door Harri Heino, hoogleraar aan de Theologische Faculteit, Universiteit van Tampere, Finland
Scientology: De Kenmerken van Religie
door Frank K. Flinn, adjunct-hoogleraar in de theologische wetenschappen, Washington Universiteit
DE AUTEURS
Auteurs van deze studies omvatten de belangrijkste godsdienstwetenschappers, in het verleden en in het heden, waaronder dr. Bryan Wilson, Reader Emeritus Sociologie aan de Oxford Universiteit van 1963 tot 1993; dr. Geoffrey Parrinder, voormalig professor in de Godsdienst aan de Universiteit van Londen; dr. James Beckford, hoogleraar Religie aan de Universiteit van Warwick; dr. M. Darrol Bryant, hoogleraar Theologie en Culturele Wetenschappen, Renison College, Universiteit van Waterloo, Canada; dr. Regis Dericquebourg, hoogleraar in de Sociologie van Godsdienst aan de Universiteit van Lille III, Frankrijk; dr. Alejandro Frigerio, professor in de Sociologie, Katholieke Universiteit van Argentinië; dr. Frank K. Flinn, buitengewoon hoogleraar in de theologische wetenschappen, Washington Universiteit, St. Louis, Missouri; dhr. Fumio Sawada, de Achtste Sleutelbewaarder van Yu-itsu Shinto; professor Urbano Alonso Galan, theoloog en filosoof, Madrid; professor Dario Sabbatucci, hoogleraar in de Geschiedenis van Religies aan de Universiteit van Rome; professor Harry Heino, professor in de Theologie, hoofd research, Evangelische Lutherse Kerk van Finland; professor David Chidester, professor in de Vergelijkende Godsdienstwetenschappen aan de Universiteit van Kaapstad, Zuid-Afrika; professor Alan W. Zwart, professor in de Sociologie, Universiteit van New England, Armidale, New South Wales, Australië.
Dr. Bryan Wilson werd in zijn tijd als een van de meest vooraanstaande geleerden van nieuwe religies in de wereld erkend. Hij was een fellow van het All Souls College in Oxford en van de British Academie. Vijftig jaar lang onderzocht hij, publiceerde hij en gaf hij over de hele wereld lezingen over religie en nieuwe religieuze bewegingen en voorzag hij het Britse Lagerhuis en rechtbanken van relevante expertise. Hij heeft Scientology meer dan 30 jaar lang bestudeerd, bezocht Scientology Kerken, las boekdelen van de Scientology Geschriften en heeft talloze scientologen geïnterviewd. Zijn genuanceerde conclusie illustreert de wereldwijde academische kijk op de Scientology religie:
“Scientology is een bonafide religie en moet als zodanig worden beschouwd... [scientologen] beschouwen hun overtuigingen en praktijken als een religie, en vele van hen beoefenen deze met een toewijding die uitstijgt boven wat normaal is onder gelovigen van de traditionele religies.”
Professor Wilson’s wetenschappelijke bevindingen worden gedeeld door geleerden uit Duitsland, Frankrijk, België, Finland, Zweden, Zuid-Afrika, Italië, Spanje, Rusland, Noorwegen, Denemarken, Griekenland, Nederland, Oostenrijk, Argentinië, Australië, Japan, Canada, Nieuw-Zeeland, Kazachstan, Slowakije, Hongarije, Tsjechië, Slovenië, de Verenigde Staten en andere landen. De volgende fragmenten uit adviezen van deze experts zijn illustratief:
OFFICIËLE INTERNATIONALE RELIGIEUZE ERKENNINGEN
VAN DE SCIENTOLOGY KERK
In aanvulling op deze overweldigende acceptatie van het bonafide religieuze karakter van Scientology door ’s werelds meest vooraanstaande geleerden, is Scientology officieel als een religie erkend in honderden uitvoerende, administratieve en gerechtelijke beslissingen.
CONCLUSIE
De status van Scientology als wereldreligie kan niet in twijfel worden getrokken – een feit waar iedere gekwalificeerde en objectieve academische expert in religie mee instemt. Scientology is volledig ontwikkeld in haar theologische leer, religieuze praktijk en organisatie. De omvang en reikwijdte van de religie omvat meer dan elfduizend Scientology Kerken, missies en verwante organisaties in landen over de hele wereld.
Scientology is een echte en unieke, eigentijdse religie – de enige grote religie die in de twintigste eeuw naar voren is gekomen. Omdat Scientology zich richt op het spirituele wezen en de relatie van de mens met het universum en het Opperwezen, kan het niet anders zijn dan dat zij een religie is in de meest volledige betekenis van het woord.
Deze overweldigende consensus van academische bevindingen van internationale bekendheden in religieuze studie en geleerdheid, is nu in een serie academische documenten geformuleerd.
Deze expertises leveren een grondig begrip over hoe Scientology met andere religies is te vergelijken. Ze verschaffen een academisch overzicht van de religie en de rijke tradities waar Scientology uit voortgekomen is. Deze zijn beschikbaar voor studie en inzage en staan hieronder vermeld. Sommige van deze expertises staan op deze website en andere staan ook in het boek Scientology, Theologie en Praktijk van een Hedendaagse Religie.
EXPERTISES PER CATEGORIE
Religiositeit, Algemeen
Religiositeit, Scientology in Vergelijking met Andere Religies
Religieuze Discriminatie, Tolerantie en Diversiteit
Religieuze Praktijken; Kerkdiensten
Sea Organization, Levensstijl