Dr. Urbano Alonso Galan beschrijft in dit artikel, oorspronkelijk gepubliceerd in 1999, “in een objectief en wetenschappelijk standpunt” – vier aspecten die de rijke en inherente religieuze aard van Scientology laten zien: filosofie en de leer en rituele, oecumenische oriëntatie, en een uiteindelijke doel of doelstelling in termen van redding. De analyse van dr. Galan is des te krachtiger vanwege de theologische vergelijkingen van Scientology met andere religieuze tradities, zoals het boeddhisme, het hindoeïsme, het christendom, de islam en het joodse geloof. In de uiteindelijke analyse concludeert hij dat “Vanuit mijn gezichtspunt als theoloog en filosoof, en op basis van mijn studie van Scientology in haar geschriften en praktijken, kan ik ten stelligste bevestigen dat Scientology in de volste zin van het woord een religie is. ... De wortels van Scientology (het boeddhisme en de Veda’s) geven al aan dat men alleen door een algehele kennis van zichzelf kan beginnen God te kennen en lief te hebben.” Dit wordt mogelijk gemaakt door Scientology auditing en training, waardoor het individu meer kennis en zekerheid kan krijgen over de plaats van zichzelf in relatie tot andere onderdelen van het leven die scientologen de Acht Drijfveren noemen. Deze drijfveren omvatten impulsen tot voortbestaan in termen van (1) zelf, (2) familie, (3) groepen, (4) soort, (5) levensvormen, (6) het fysisch universum, (7) spirituele universum, en (8) oneindigheid, meestal aangeduid als God of het Opperwezen.
Dr. Urbano Alonso Galan werkte als theoloog en filosoof in Madrid (Spanje). Hij verwierf een doctoraat in filosofie en licentiaat in theologie (cum laude) aan de Gregorian Universiteit en de Saint Bonaventure Pontifical Faculteit, beide in Rome. Hij was moderator bij de oecumenische congressen die door het Vaticaan geleid werden en heeft in deze hoedanigheid aan religieuze zaken gewerkt met paus Johannes XXIII and paus Paulus VI.
Scientology, Sociale Wetenschappen en de Definitie van Religie
door James A.Beckford, hoogleraar in de Sociologie, Universiteit van Warwick, Engeland
Sociale Verandering en Nieuwe Religieuze Bewegingen
door Bryan R. Wilson,
Emeritus Fellow in de sociologie, Universiteit van Oxford
De Scientology Kerk
door Juha Pentikäinen, Marja Pentikäinen, Universiteit van Helsinki, Finland
Een Vergelijking van Scientology met Andere Religies
door Fumio Sawada, Achtste sleutelbewaarder van Yu-itsu Shinto, de oudste religie in Japan: Voorzitter, Ahlut-Bait Centrum
De Religieuze Aard van Scientology
door Geoffrey Parrinder, Ph.D., Emeritus Professor vergelijkende religiestudies, Universiteit van Londen
Religieuze Filosofie, Religie en Kerk
door G.C. Oosthuizen, hoogleraar in de Wetenschap van Religie, Universiteit van Durban-Westville, Natal,
Scientology: Een Nieuwe Religie
door M. Darrol Bryant, Departement van Religieuze Studies, Renison College, Universiteit van Waterloo, Ontario, Canada
Afvalligen en Nieuwe Religieuze Bewegingen
door Bryan R. Wilson,
Emeritus Fellow in de sociologie, Universiteit van Oxford
Scientology: Een Analyse en Vergelijking van haar Religieuze Systemen en Doctrines
door Bryan R. Wilson,
Emeritus Fellow in de sociologie, Universiteit van Oxford
De Betrouwbaarheid van Getuigenissen van Apostaten over Nieuwe Religieuze Bewegingen
door Lonnie D. Kliever, Ph.D., Hoogleraar godsdienstwetenschappen
De Sea Organization en haar Rol binnen de Scientology Kerk
door Frank K. Flinn Ph.D. adjunct-hoogleraar in religieuze studies
Korte Analyse van de Religieuze Aard van Scientology
door J. Gordon Melton, Baylor Universiteit, Samuel Hill, Gary Bouma, Irving Hexham
De Kerkelijke Diensten van de Scientology Kerk
door Bryan R. Wilson,
Emeritus Fellow in de sociologie, Universiteit van Oxford
Is Scientology een Religie?
door Alan W. Black, Buitengewoon Hoogleraar in de Sociologie, Universiteit van New England, Armidale, New South Wales, Australië
Is Scientology een Religie?
door Dean M. Kelley, Nationale Raad van Kerken
Religieuze Tolerantie & Religieuze Diversiteit
door Bryan R. Wilson,
Emeritus Fellow in de sociologie, Universiteit van Oxford
Scientology: Een Religie in Zuid-Afrika
door David Chidester, Professor in Godsdienstwetenschappen, Universiteit van Kaapstad, Zuid-Afrika
Scientology: Een Ware Religie
door Urbano Alonso Galan, Doctor in de Filosofie en in de Theologie, Gregoriaanse Universiteit van Rome
Scientology: Een vorm van Spirituale Zelfidentificatie
door Michael Sivertsev, Academie van Wetenschappen in Moskou
Scientology: Een Belijdende Gemeenschap
door Lonnie D. Kliever, Southern Methodist Universiteit
Scientology en Moderne Definities van Religie in de Sociale Wetenschappen
door Alejandro Frigerio, hoogleraar Sociologie, Katholieke Universiteit van Argentinië, Buenos Aires
Scientology en de Islam: Een Verkenning naar Overeenkomsten
door Fumio Sawada, de achtste sleutelbewaarder van Yu-itsu Shinto, de oudste religie in Japan; Voorzitter, Ahlut-Bait Centrum
Scientology en Religie
door Christian Vonck, rector, Faculteit voor vergelijkende religieuze studies, Antwerpen, België
Scientology: Een Vergelijking van Religies uit het Oosten en het Westen
door Per-Arne Berglie, hoogleraar in de Geschiedenis van religie, Universiteit van Stockholm
Scientology: Haar Natuurfilosofie, Antropologie, Ethieksysteem en Methodologieën
door Régis Dericquebourg, hoogleraar in de Sociologie van Religie, Universiteit van Lille III, Frankrijk.
Scientology: Haar Historische Morfologische Structuur
door Dario Sabbatucci, hoogleraar in de Geschiedenis van Religies, Universiteit van Rome, Italië
Scientology: Haar Ware Aard
door Harri Heino, hoogleraar aan de Theologische Faculteit, Universiteit van Tampere, Finland
Scientology: De Kenmerken van Religie
door Frank K. Flinn, adjunct-hoogleraar in de theologische wetenschappen, Washington Universiteit