Professor Bryan Ronald Wilson beschrijft in dit artikel uit 1994, in het kort de geschiedenis van afvalligheid – bijvoorbeeld in de rooms-katholieke en protestantse christelijke kerken – als een middel om de hedendaagse inzichten over afvalligheid met betrekking tot nieuwe religieuze bewegingen daarmee te vergelijken en contrasteren. Volgens dr. Wilson zouden apostaten (ex-leden) van nieuwe religieuze bewegingen met wantrouwen bekeken moeten worden door academici en mediakanalen. “De afvallige", legt hij uit, “heeft doorgaans behoefte om zichzelf te rechtvaardigen. Hij probeert zijn eigen verleden opnieuw in elkaar te zetten om een verklaring te hebben voor zijn eerdere connecties en probeert diegenen te beschuldigen waar hij voordien op de meest intieme manier mee omging. Het komt niet zelden voor dat een afvallige leert hoe hij zijn ‘gruwelverhaal’ moet herhalen om uit te kunnen leggen hoe hij er door middel van manipulatie, bedrog, dwang, of misleiding toe werd gebracht om toe te treden tot een organisatie of daarin te blijven, die hij nu afzweert en veroordeelt. Afvalligen die eenmaal door de pers tot een sensatie werden gebombardeerd, hebben niet zelden geprobeerd om munt uit hun ervaringen te slaan, door hun verhalen aan kranten te verkopen of in boekvorm uit te brengen (soms geschreven door ’ghostwriters’).... Noch de objectieve sociologische onderzoeker, noch de rechtbank kan de afvallige gemakkelijk beschouwen als een verdienstelijke of betrouwbare bron van bewijs”, concludeert dr. Wilson. “Zoals uit verschillende voorvallen is gebleken, is hij waarschijnlijk makkelijk beïnvloedbaar en zal hij al gauw zijn grieven opblazen of van meer luister voorzien om het soort journalisten te gerieven dat meer interesse heeft voor sensationele kopij dan voor een objectieve weergave van de waarheid.”
Dr. Bryan Ronald Wilson (1926–2004) was Lector emeritus in sociologie aan de Universiteit van Oxford. Van 1963 tot 1993 was hij ook lid van het wetenschappelijk genootschap van het All Souls College in Oxford en in 1993 werd hij gekozen tot Emeritus Fellow. Hij heeft meer dan vijftig jaar lang onderzoek gedaan naar religieuze minderheidsgroeperingen in Engeland, de Verenigde Staten, Ghana, Kenia, België, Japan en nog andere landen. Dr. Wilson heeft in 1955 zijn doctoraal in sociologie behaald aan de London School of Economics, heeft tientallen artikelen geschreven en heeft ook tientallen boeken geschreven en geredigeerd, onder meer: Sects and Society: the Sociology of Three Religious Groups in Britain (1961), Patterns of Sectarianism (redacteur in 1967); Religieuze Sekten (1970, ook vertaald in het Frans, Duits, Spaans, Zweeds en Japans), Magic and the Millennium (1973), Contemporary Transformations of Religion (1976, ook vertaald in het Italiaans en Japans); The Social Impact of the New Religious Movements (redacteur, 1981); Religion in Social Perspective (1982), The Social Dimensions of Sectarism (1990), en A Time to Chant: the Soka Gakki Buddhists in Britain (1994). In 1984 heeft de universiteit van Oxford haar erkentelijkheid voor zijn gepubliceerde werk betuigd door hem de titel te verlenen van Doctor in de Literatuur. In 1992 heeft de Katholieke Universiteit van Leuven in België, hem de graad van Doctor honoris causa toegekend. In 1994 werd hij gekozen tot lid van de British Academy.
Scientology, Sociale Wetenschappen en de Definitie van Religie
door James A.Beckford, hoogleraar in de Sociologie, Universiteit van Warwick, Engeland
Sociale Verandering en Nieuwe Religieuze Bewegingen
door Bryan R. Wilson,
Emeritus Fellow in de sociologie, Universiteit van Oxford
De Scientology Kerk
door Juha Pentikäinen, Marja Pentikäinen, Universiteit van Helsinki, Finland
Een Vergelijking van Scientology met Andere Religies
door Fumio Sawada, Achtste sleutelbewaarder van Yu-itsu Shinto, de oudste religie in Japan: Voorzitter, Ahlut-Bait Centrum
De Religieuze Aard van Scientology
door Geoffrey Parrinder, Ph.D., Emeritus Professor vergelijkende religiestudies, Universiteit van Londen
Religieuze Filosofie, Religie en Kerk
door G.C. Oosthuizen, hoogleraar in de Wetenschap van Religie, Universiteit van Durban-Westville, Natal,
Scientology: Een Nieuwe Religie
door M. Darrol Bryant, Departement van Religieuze Studies, Renison College, Universiteit van Waterloo, Ontario, Canada
Afvalligen en Nieuwe Religieuze Bewegingen
door Bryan R. Wilson,
Emeritus Fellow in de sociologie, Universiteit van Oxford
Scientology: Een Analyse en Vergelijking van haar Religieuze Systemen en Doctrines
door Bryan R. Wilson,
Emeritus Fellow in de sociologie, Universiteit van Oxford
De Betrouwbaarheid van Getuigenissen van Apostaten over Nieuwe Religieuze Bewegingen
door Lonnie D. Kliever, Ph.D., Hoogleraar godsdienstwetenschappen
De Sea Organization en haar Rol binnen de Scientology Kerk
door Frank K. Flinn Ph.D. adjunct-hoogleraar in religieuze studies
Korte Analyse van de Religieuze Aard van Scientology
door J. Gordon Melton, Baylor Universiteit, Samuel Hill, Gary Bouma, Irving Hexham
De Kerkelijke Diensten van de Scientology Kerk
door Bryan R. Wilson,
Emeritus Fellow in de sociologie, Universiteit van Oxford
Is Scientology een Religie?
door Alan W. Black, Buitengewoon Hoogleraar in de Sociologie, Universiteit van New England, Armidale, New South Wales, Australië
Is Scientology een Religie?
door Dean M. Kelley, Nationale Raad van Kerken
Religieuze Tolerantie & Religieuze Diversiteit
door Bryan R. Wilson,
Emeritus Fellow in de sociologie, Universiteit van Oxford
Scientology: Een Religie in Zuid-Afrika
door David Chidester, Professor in Godsdienstwetenschappen, Universiteit van Kaapstad, Zuid-Afrika
Scientology: Een Ware Religie
door Urbano Alonso Galan, Doctor in de Filosofie en in de Theologie, Gregoriaanse Universiteit van Rome
Scientology: Een vorm van Spirituale Zelfidentificatie
door Michael Sivertsev, Academie van Wetenschappen in Moskou
Scientology: Een Belijdende Gemeenschap
door Lonnie D. Kliever, Southern Methodist Universiteit
Scientology en Moderne Definities van Religie in de Sociale Wetenschappen
door Alejandro Frigerio, hoogleraar Sociologie, Katholieke Universiteit van Argentinië, Buenos Aires
Scientology en de Islam: Een Verkenning naar Overeenkomsten
door Fumio Sawada, de achtste sleutelbewaarder van Yu-itsu Shinto, de oudste religie in Japan; Voorzitter, Ahlut-Bait Centrum
Scientology en Religie
door Christian Vonck, rector, Faculteit voor vergelijkende religieuze studies, Antwerpen, België
Scientology: Een Vergelijking van Religies uit het Oosten en het Westen
door Per-Arne Berglie, hoogleraar in de Geschiedenis van religie, Universiteit van Stockholm
Scientology: Haar Natuurfilosofie, Antropologie, Ethieksysteem en Methodologieën
door Régis Dericquebourg, hoogleraar in de Sociologie van Religie, Universiteit van Lille III, Frankrijk.
Scientology: Haar Historische Morfologische Structuur
door Dario Sabbatucci, hoogleraar in de Geschiedenis van Religies, Universiteit van Rome, Italië
Scientology: Haar Ware Aard
door Harri Heino, hoogleraar aan de Theologische Faculteit, Universiteit van Tampere, Finland
Scientology: De Kenmerken van Religie
door Frank K. Flinn, adjunct-hoogleraar in de theologische wetenschappen, Washington Universiteit