Professor Régis Dericquebourg antwoordt bevestigend op de vraag “Is Scientology een godsdienst?” in dit artikel, oorspronkelijk gepubliceerd in 1999. Door een systematisch onderzoek van de kosmologie, theologie, antropologie, systeem van ethiek, ceremoniën, organisatie, credo’s en het lidmaatschap komt dr. Dericquebourg tot de conclusie: “Scientology heeft de eigenschappen van een religie. Ze kent een theologie, een reeks gebruiken die het mogelijk maken het spirituele deel van ieder mens te beïnvloeden, een ‘erg bureaucratische’ organisatiestructuur en religieuze riten.... Scientology is ontstaan binnen een modern maatschappelijk verband. Het ontleent daaraan bepaalde elementen (een technisch karakter, een weldoordachte methodische aanpak, het belang van communicatie, welzijn, organisatorisch inzicht, persoonlijke ervaring) die het heeft vermengd met oude spirituele tradities. L. Ron Hubbard en de scientologen breiden de toepassing van het rationele instrumentarium uit door het dienstbaar te maken aan een mystieke weg, aan zelftransformatie en aan herschepping van de wereld. Dat is waarschijnlijk de reden waarom Scientology onder de religies zo uniek is. Inderdaad, Scientology is een religie die ontstaan is in de moderne tijd, het aanbieden van de mentale en spirituele technologie van L. Ron Hubbard ten behoeve van haar parochianen – naast de wereldwijde sociale verbeterings- en humanitaire programma’s gesponsord door de Scientology Kerk ten behoeve van de mensheid.”
Dr. Régis Dericquebourg, onlangs gepensioneerde directeur van de Universiteit van Lille III (Lille, Frankrijk) en is nu hoogleraar aan de faculteit voor vergelijkende studies van religie en humanisme (FVG) in Wilrijk, Antwerpen (België). Hij heeft een academische titel in psychologie van de Universiteit van Parijs en doctoraal in sociologie van de Universiteit van de Sorbonne en hij werkt op het moment met het nationaal centrum voor wetenschappelijk onderzoek. Sinds 1972 heeft professor Dericquebourg zich gewijd aan de studie van minderheidsgodsdiensten; hij begon dat project door drie jaar als observator bij de jehova’s getuigen door te brengen. Hij heeft veel gepubliceerd in zowel het Frans als Engels. Zijn boeken omvatten Genezings-religies (1988), De Antoinisten (1993), De Christian Science (1999), en Geloven en genezen (2001).
Scientology, Sociale Wetenschappen en de Definitie van Religie
door James A.Beckford, hoogleraar in de Sociologie, Universiteit van Warwick, Engeland
Sociale Verandering en Nieuwe Religieuze Bewegingen
door Bryan R. Wilson,
Emeritus Fellow in de sociologie, Universiteit van Oxford
De Scientology Kerk
door Juha Pentikäinen, Marja Pentikäinen, Universiteit van Helsinki, Finland
Een Vergelijking van Scientology met Andere Religies
door Fumio Sawada, Achtste sleutelbewaarder van Yu-itsu Shinto, de oudste religie in Japan: Voorzitter, Ahlut-Bait Centrum
De Religieuze Aard van Scientology
door Geoffrey Parrinder, Ph.D., Emeritus Professor vergelijkende religiestudies, Universiteit van Londen
Religieuze Filosofie, Religie en Kerk
door G.C. Oosthuizen, hoogleraar in de Wetenschap van Religie, Universiteit van Durban-Westville, Natal,
Scientology: Een Nieuwe Religie
door M. Darrol Bryant, Departement van Religieuze Studies, Renison College, Universiteit van Waterloo, Ontario, Canada
Afvalligen en Nieuwe Religieuze Bewegingen
door Bryan R. Wilson,
Emeritus Fellow in de sociologie, Universiteit van Oxford
Scientology: Een Analyse en Vergelijking van haar Religieuze Systemen en Doctrines
door Bryan R. Wilson,
Emeritus Fellow in de sociologie, Universiteit van Oxford
De Betrouwbaarheid van Getuigenissen van Apostaten over Nieuwe Religieuze Bewegingen
door Lonnie D. Kliever, Ph.D., Hoogleraar godsdienstwetenschappen
De Sea Organization en haar Rol binnen de Scientology Kerk
door Frank K. Flinn Ph.D. adjunct-hoogleraar in religieuze studies
Korte Analyse van de Religieuze Aard van Scientology
door J. Gordon Melton, Baylor Universiteit, Samuel Hill, Gary Bouma, Irving Hexham
De Kerkelijke Diensten van de Scientology Kerk
door Bryan R. Wilson,
Emeritus Fellow in de sociologie, Universiteit van Oxford
Is Scientology een Religie?
door Alan W. Black, Buitengewoon Hoogleraar in de Sociologie, Universiteit van New England, Armidale, New South Wales, Australië
Is Scientology een Religie?
door Dean M. Kelley, Nationale Raad van Kerken
Religieuze Tolerantie & Religieuze Diversiteit
door Bryan R. Wilson,
Emeritus Fellow in de sociologie, Universiteit van Oxford
Scientology: Een Religie in Zuid-Afrika
door David Chidester, Professor in Godsdienstwetenschappen, Universiteit van Kaapstad, Zuid-Afrika
Scientology: Een Ware Religie
door Urbano Alonso Galan, Doctor in de Filosofie en in de Theologie, Gregoriaanse Universiteit van Rome
Scientology: Een vorm van Spirituale Zelfidentificatie
door Michael Sivertsev, Academie van Wetenschappen in Moskou
Scientology: Een Belijdende Gemeenschap
door Lonnie D. Kliever, Southern Methodist Universiteit
Scientology en Moderne Definities van Religie in de Sociale Wetenschappen
door Alejandro Frigerio, hoogleraar Sociologie, Katholieke Universiteit van Argentinië, Buenos Aires
Scientology en de Islam: Een Verkenning naar Overeenkomsten
door Fumio Sawada, de achtste sleutelbewaarder van Yu-itsu Shinto, de oudste religie in Japan; Voorzitter, Ahlut-Bait Centrum
Scientology en Religie
door Christian Vonck, rector, Faculteit voor vergelijkende religieuze studies, Antwerpen, België
Scientology: Een Vergelijking van Religies uit het Oosten en het Westen
door Per-Arne Berglie, hoogleraar in de Geschiedenis van religie, Universiteit van Stockholm
Scientology: Haar Natuurfilosofie, Antropologie, Ethieksysteem en Methodologieën
door Régis Dericquebourg, hoogleraar in de Sociologie van Religie, Universiteit van Lille III, Frankrijk.
Scientology: Haar Historische Morfologische Structuur
door Dario Sabbatucci, hoogleraar in de Geschiedenis van Religies, Universiteit van Rome, Italië
Scientology: Haar Ware Aard
door Harri Heino, hoogleraar aan de Theologische Faculteit, Universiteit van Tampere, Finland
Scientology: De Kenmerken van Religie
door Frank K. Flinn, adjunct-hoogleraar in de theologische wetenschappen, Washington Universiteit